Radio Wave nově nabízí své pořady posluchačům i v podobě podcastů. Pokud si tedy svůj oblíbený pořad nestihnete vyslechnout přímo během jeho vysílacího času, můžete ho přehrát prostřednictvím mobilu, a to i bez připojení k internetu. V současné době nabízí Wave podcasty více než dvacítky nehudebních pořadů. Na naše otázky odpovídá Iva Jonášová, šéfredaktorka rádia Wave.
Proč jste se rozhodli zařadit podcasty do své nabídky?
Často dostávám otázku, jak to vidím s budoucností rádia, jestli jej budou mladí lidé ještě za pár let poslouchat, nebo bude pro mladé publikum brzy spíše mrtvým médiem. Je pravda, že se vztah k rádiu a audiu u současných i potenciálních posluchačů Radia Wave v posledních letech změnil. Mladí lidé konzumují obsah novými způsoby a poslouchat pro ně už zdaleka neznamená jen si sednout a pustit živě vysílanou radio show. To není nic nového a dobře ten selektivní a osobní přístup známe třeba u poslechu hudby a nabídky streamovacích služeb. Potvrzuje se, že mezi mladými lidmi obecně roste zájem o audioobsahy, které mohou na rozdíl od kontinuálního vysílání poslouchat i v době, prostředí a atmosféře, kterou si sami vyberou
Čím si změnu vztahu posluchačů k rádiu vysvětlujete?
Mezi mladými lidmi obecně roste zájem o audioobsahy, které mohou na rozdíl od kontinuálního vysílání poslouchat i v době, prostředí a atmosféře, kterou si sami vyberou. Nejen ve Spojených státech se čím dál tím větší oblibě těší právě podcasty a i já registruju, že naše posluchače více zajímá audiobsah pro mobilní zařízení, k jejichž odběru se přihlásíte a automaticky dostáváte do svých mobilů aktuální díly svých oblíbených pořadů, magazínů nebo dílů seriálu.
Proto jste zvolili zrovna formu podcastu?
Ano. V dnešní době totiž považuji za velmi důležité hledat všechny dostupné způsoby distribuce našeho obsahu pro cílovou skupinu. A právě proto jsme se i na Radiu Wave rozhodli zaměřit na podcasty, v únoru odstartovali podcastovou kampaň a nyní nabízíme našim posluchačům kromě prvního originálního podcastu o sexu a intimitě Zhasni! více než 20 podcastů pořadů, magazínů a rubrik z oblasti kultury, umění, společnosti a životního stylu.
Souvisí to i s tím, že jste doposud vysílali pouze prostřednictvím internetu?
V současnosti Radio Wave nevysílá na vlastních FM frekvencích a podcasting je tedy další distribuční formou, kterou kromě digitálního a internetového vysílání, nabídky audio obsahu ve webovém archívu, videostreamu a streamu na facebookovém profilu stanice chceme našim posluchačům nabídnout.
Myslíte si, že jste tímto krokem odstartovali nový český fenomén distribuce audio obsahu?
Věřím, že se v Česku podcasting chytne a posluchači ho objeví a následně se bude těšit jejich oblibě. Už teď víme, že podcasty Radia Wave a Českého rozhlasu (wave.cz/podcasty a rozhlas.cz/podcasty) nezůstávají u posluchačů bez odezvy a další podcastové projekty připravujeme. Nemyslím si, že se podcasty v České republice stanou takovým fenoménem jako například ve Spojených státech, kde milióny lidí odebírají – a možná i milují – podcasty, ale odhaduji, že bychom se mohli dostat na stejnou míru oblíbenosti, jaká je v některých evropských zemích.